con tel   (045) 637-20-29
con address 09108 , Київська область, м. Біла Церква, вул. Гризодубової, 84 а, e-mail: man_kyivskaobl@ukr.net
   

Байда Олена Анатоліївна

Деталі

BaydaУсе почалося 18 років тому. Тоді я прийшла викладати англійську мову до закладу нового типу в Броварську гімназію ім. С. І. Олійника. А сьогодні ж навчаю дітей іспанської мови. І саме тому в мене є нагода вступити в серйозний діалог із собою.

Я добре знаю, що теоретично «еssai|» (франц|.) – нарис  або «проза, що поєднує підкреслено індивідуальну позицію автора з невимушеним, часто парадоксальним викладом». Прекрасно розумію: прози в школі більше, ніж достатньо, інколи вона може претендувати навіть на епос і завжди є матеріалом для есе.

Як це не парадоксально, але вчитель починається з дитинства: коли допомагаєш однокласникам виконати завдання, зробити переклад, коли пояснюєш умови якої-небудь гри, коли даєш поради та просто уважно прислухаєшся до людини, що чекає на твою допомогу. Але, на жаль, буває, що вчитель «закінчується». Чому і як це відбувається?

Можливо, учитель починає "закінчуватися" тоді, коли вважає, що всього досяг, коли виконує свою роботу за звичкою, коли перестаєслухати своїх учнів і перетворює викладання предмета на власний монолог.

За моїм переконанням, справжній учитель повинен вести діалог зі своїм учнем,  якого іноді  важливіше вислухати, ніж постійно повчати. Думки та міркування школярів для такого педагога цінніші, ніж відомі аксіоми. Учитель розуміє, що учні вчаться самостійно думати й приймати рішення. Саме діалоги дають простір для розвитку дитини, дозволяють формувати вміння вдумуватися, здогадуватися, розуміти, доводити, міркувати.

Що стосується основного завдання вчителя іноземної мови - то це виховання активності думки учня, бажання та уміння говорити, шукати вирішення лінгвістичних питань, формування вторинної мовної особи. Для мене дитина - учасник спільного роздуму. Вона опановує науковий спосіб пізнання: вчиться спостерігати за мовними явищами, зіставляти факти рідної та іноземних мов, аналізувати, узагальнювати, робити висновки, відкривати лінгвістичні закони. Якщо учень робить відкриття, що в мові діють суворі закони, що вона - система, антихаос, то це закладає основи естетичного сприйняття її, допомагає розкрити красу, виразність, влучність і багатство мовних засобів. Емоційне навчання стає успішним. Усе це вимагає особливої уваги вчителя.

Я використовую художні тексти, пропоную учням переклади класичних літературних творів, вправи з граматики, підбір прикладів на тему, яка вивчається. Мені дуже важливо спиратися на експресивну енергію, яка знаходиться в мові, у її лексиці й граматиці. Це невичерпне джерело естетичного переживання мови. Саме на основі цього будується свідоме відношення до мови як духовної цінності, розуміння того, що вона є формою національної культури. І тоді норми мови стануть для учня звичними, зручними, «своїми», адже вони не «ланцюги» і «колодки», а основа свідомої мовної діяльності.

І.Д.Фрумин у «Таємницях школи» написав, що учень вчиться не тоді, коли досконало виконує вказівки вчителя, а тоді, коли, як йому здається, займається своїми справами. Австралієць Д. Эдвардс показав, що тільки п’ять хвилин із сорока п’яти учні виконують роботу відповідно до завдання вчителя, а решта часу відволікаються: займаються тим, що дорослі не можуть описати як корисні та зрозумілі заняття, для більшості — це просто порушення порядку та марна трата часу. Я знаю, що все це має свою логіку. «Розділяй і володарюй» — відоме правило, але «об'єднуй і направляй» — мудре. Якщо використати приховану реальність процесу навчання та шкільного життя, то культура школи й кожного в ній зросте.

Я вдячна своїй професії за втілення можливості бути людиною! Говорять, стільки разів ти людина, скільки мов знаєш. Це не правильно. Людина - не енциклопедія. І міра людяності особистості визначається якістю не інтелектуальною, а духовною складовою: добротою, чуйністю, сміливістю, мужністю, чутливістю. Але для мене, безсумнівно: чим більше мов знає людина, тим вона духовно багатша, тим більше розвинена її свідомість, багатший її внутрішній світ.

Знаю, що мета освіти - допомогти кожному стати вмілим, незалежним дослідником, здатним до розвитку впродовж усього життя, що функція вчителя - сприяти процесу відкриттів таобрання подальшого життєвого шляху. Я змогла в цьому переконатися. І вслід за Федеріко Гарсією Лоркою повторюю його заповіт на всі часи: «За вікном школи - зоряна запона».

А як це красиво звучить іспанською мовою: «La| ventana del colegio tiene una cortina de luceros».

   

Реєстрація учасників МАН  

reestr

   

Підготовчі курси  

Distant 2

   

123

   

link logo nau

   

Фотогалерея  

   

Регіональні сайти  

map

   

123456789

   
© ALLROUNDER